Monitor sociale veiligheid

Alle scholen voor primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs moeten ieder jaar onderzoeken of hun leerlingen zich sociaal veilig voelen. Ook moeten ze ervoor zorgen dat de inspectie een samenvatting van de monitor-gegevens krijgt. De inspectie gebruikt de gegevens om te beoordelen of de school zorgt voor een veilige omgeving voor de leerlingen. Als scholen niet tijdig de gegevens aanleveren handhaaft de inspectie.

Waarom de monitor sociale veiligheid?

Scholen moeten ervoor zorgen dat leerlingen veilig zijn op school. Dat is belangrijk, omdat kinderen niet goed kunnen leren als ze zich niet veilig voelen. Daarom heeft de politiek in 2015 de wet aangescherpt. Een onderdeel daarvan was dat scholen ieder jaar moeten onderzoeken of hun leerlingen zich veilig voelen en dat moeten melden aan de inspectie.

Hoe monitort u en levert u de gegevens aan?

Monitoren via een instrument

Scholen monitoren de sociale veiligheid van hun leerlingen via een instrument. Ze mogen zelf kiezen welk instrument van welke aanbieder ze gebruiken, zolang dat aan de wettelijke eisen voldoet. De school gebruikt de gegevens om zo nodig maatregelen te nemen om de veiligheid te verbeteren.

Aanlevering van de gegevens

De Inspectie moet de samenvatting van de monitorgegevens voor 1 juli ontvangen. Dit gaat via de aanbieder van het instrument. Vraag bij uw aanbieder na in welke periode u de monitor kunt afnemen,  zodat de aanbieder de gegevens op tijd naar de inspectie kan sturen.

U moet de aanbieder ook toestemming geven om de gegevens aan de inspectie te versturen. Vaak moet dat ieder jaar opnieuw, bijvoorbeeld door een vinkje aan te klikken in het systeem. Ook hierover kan uw leverancier u informeren.

Met een aantal aanbieders van instrumenten heeft de inspectie, voor de aanlevering van de gegevens, afspraken gemaakt. Lees hierover meer op de webpagina Instrumenten monitoring sociale veiligheid.

Wat doet de inspectie met de resultaten?

De inspectie krijgt geen gegevens over individuele leerlingen, maar wel over het gemiddelde veiligheidsgevoel per school.

Roept dit zorgen bij ons op? Dan vragen we het bestuur om nadere informatie. Vervolgens kunnen we onderzoek op school doen. Meestal kijken we dan of de school wel een goed veiligheidsbeleid heeft en vragen we leerlingen of ze zich veilig voelen. Is dat niet het geval? Dan moet de school ervoor te zorgen dat dit verbetert. We geven daarvoor een herstelopdracht.

Als blijkt dat er sprake is van onvoldoende sociale veiligheid of ernstige risico’s én de school daar in haar veiligheidsbeleid onvoldoende op reageert,voldoet de school niet aan de wettelijke eisen. We beoordelen de situatie dan als onvoldoende.

Wat doet de inspectie als de resultaten niet tijdig beschikbaar zijn?

Als we de gegevens van een school niet voor 1 juli hebben gekregen, dan sturen we de school een herinnering in de vorm van een herstelopdracht. De school krijgt na deze herinnering de gelegenheid om te zorgen dat de inspectie de gegevens alsnog ontvangt.

Zijn de gegevens dan nog niet binnen? Dan kunnen we een financiële sanctie opleggen.

Heeft u nog vragen?

Als u nog vragen heeft, dan kunt u die stellen via het contactformulier. Ook kunt u onze medewerkers van Team Klantcontact bellen via 088-6696060. Dat kan iedere werkdag van 9:00 uur tot 16:30 uur.